vrijdag 6 april 2012

Pavlov: de biologische klok

Gisteravond besteedde het programma Pavlov aandacht aan het onderwerp slaap. Merel Westrik, die voor haar werk als presentatrice 3 keer per week om 3:33 's nachts opstaat om op tijd op haar werk te zijn onderzoekt of dit slaapritme bij haar past. Is zij fysiek, mentaal en biologisch ook daadwerkelijk een ochtendmens? Ze gaat op onderzoek uit en spreekt verschillende deskundigen. Er wordt aandacht besteed aan alertheid, fysieke inspanning, melatonine, en de invloed van voeding op slaperigheid.

Leuk om het melatonine-onderzoek door middel van het kauwen op watjes te zien, omdat dit precies overeenkomt met het onderzoek zoals ik dat voor de slaappoli van het Gelderse Vallei-ziekenhuis heb moeten uitvoeren. Al kan ik me niet herinneren dat de watjes vies smaakten. De uitslagen van dit melatonine-onderzoek in combinatie met een EEG scan, waren de basis voor mijn diagnose DSPS. Interessant is dat in de aftiteling te zien is dat Dr. Smits van de Gelderse Vallei ook meegewerkt heeft aan deze aflevering van Pavlov.

Bekijk hier de aflevering. Pavlov uitzending 5 april 2012

2 opmerkingen:

  1. Hallo 'dewakkereleeuw'.

    Ik zou je graag wat vragen willen stellen over je behandeling bij dokter Smits. Ik heb zelf waarschijnlijk ook DSPS en ik zou graag meer informatie van je willen over DSPS en over de behandeling (of die bij jou aanslaat). Ik heb geprobeerd je te mailen, maar ik kreeg het mailtje terug. Klopt het mailadres wel?

    Groetjes,

    Anoniem.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Anoniem,

    Je kunt me mailen op dewakkereleeuw@hotmail.nl (let op het adres eindigt op .nl niet de gebruikelijke .com)Ik kijk uit naar je mail.

    Groetjes
    WL

    BeantwoordenVerwijderen