vrijdag 6 april 2012

Tips voor gezond slapen

Een goede nachtrust maakt dat je overdag fitter en waakzamer bent. Een goed dag- en nachtritme heeft ook een positief effect op de slaperigheid overdag en op de moeheid. De volgende adviezen worden regelmatig gegeven en deze noemt men slaaphygiënische maatregelen.

1. Probeer elke dag op dezelfde tijd op te staan en op dezelfde tijd naar bed te gaan; dus in een voor u normaal patroon toen u niet moe of slaperig was.
2. Beperk de slaapperiode tot het aantal uren dat nodig is.
3.
Probeer ongeveer 1 tot 2 uur voor het slapengaan geestelijke en lichamelijke inspanningen te vermijden; bouw de dag bewust af. Indien je een ‘drukke dag’ hebt of verwacht, is het aan te raden overdag minstens 3 keer een echt ontspannende pauze te nemen van 5 tot 15 minuten. Hoe ouder je bent, hoe rustiger je de dag dient af te bouwen.
4.
Gebruik de slaapkamer niet als werkkamer, studeerkamer of om tv te kijken. Bewaar het bed voor de slaap.
5. Sta op en ga lezen of doe andere ontspannende bezigheden wanneer je niet kunt slapen. Ga niet in bed liggen piekeren en woelen, maar ga bijvoorbeeld in een luie stoel in de huiskamer zitten.
6. Een dutje ’s avonds is sterk af te raden; een kort dutje overdag is geen probleem als je je er tenminste beter bij voelt.
7. Wees voorzichtig met alcohol. Alcohol is een goed inslaapmiddel, maar alcohol kan leiden tot forse doorslaapstoornissen. Mensen die slecht slapen, doen er verstandig aan 's avonds geen of in ieder geval niet meer dan 3 glazen alcohol te drinken.
8. Vermijd roken en cafeïnehoudende dranken in de avonduren en gebruik geen zware maaltijden laat in de avond.
9. Zorg voor optimale slaapkameromstandigheden, zoals goede ventilatie, niet te warm, niet te koud, niet te veel licht en zo min mogelijk storende geluiden; het is belangrijk dat je je veilig voelt in bed. Ook een ruim bed, een goed matras en schoon beddengoed kunnen het slapen verbeteren.
10. Draai de wekker om zodat je er niet steeds op kunt kijken; het steeds zien van de tijd geeft alleen maar onrust.
        N.B.
Overdag moet er een ‘slaapschuld’ opgebouwd worden. Als je niets doet overdag en totaal niet moe bent, heb je minder behoefte aan slaap 's nachts. Daarom is het nodig om overdag actief bezig te zijn. Dit gaat beter door een goede lichamelijke conditie. Mensen die slecht slapen, doen er dan ook verstandig aan te zorgen voor een goede lichamelijke conditie en met name het uithoudingsvermogen op een behoorlijk peil te houden. Regelmatig sporten is aan te raden.
Blijf je wakker liggen doordat allerlei gedachten door het hoofd malen, dan kun je dit ‘doormalen van gedachten’ bestrijden door intensief te denken aan datgene wat door je hoofd maalt. Nog beter is de gedachten op te schrijven (‘van je af te schrijven’). Dit blijkt effectiever dan te proberen aan niets te denken of aan iets anders wat door je hoofd maalt.
Langdurig gebruik van slaapmiddelen leidt tot slaapstoornissen! Indien mensen meer dan 2 weken slaapmiddelen gebruiken, is het aan te raden verlenging van de recepten voor slaapmiddelen met de huisarts te bespreken.
Bron: www.slaapstoornissen.nl via www.slaperigheid.nl

2 opmerkingen:

  1. Dit zijn hele goede tips voor mensen met slaapproblemen. Super!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je reactie, Inge. Fijn paasweekend.

      Verwijderen