zaterdag 17 september 2011

Dieet


Om mij heen signaleer ik steeds meer mensen met voedings- en spijsverteringsklachten. Mensen die zeggen: ben jij suikerloos, wat goed, dat wil ik eigenlijk ook, ik reageer er zo sterk op, net als op kruiden en scherpe gerechten. Mensen met een prikkelbaar darm syndroom. Mensen die vragen; wat heb jij dan, ik heb namelijk al jaren chronische diaree. Ik schrik daar best van. Mensen gaan niet naar de huisarts (waarschijnlijk kan de reguliere huisarts hier ook niet zoveel mee) en kijken verschrikkelijk op tegen een aangepast dieet. Terwijl de klachten toch echt wel ernstig zijn. Let op: zo'n dieet is niet voor je leven lang, dat is voor maximaal twee weken! Dat is te doen, nietwaar? Er zijn verschillende opvattingen over, daar kom ik later in dit blog op terug.

Is zo'n dieet nou zo verschrikkelijk?
Nee! Om even een beeld te schetsen: ik drink gedurende de dag veel thee en koffie en in elk glas gingen twee suikerklontjes. Daarnaast ging ik naar de natuurarts in december 2009 en als ik echt ergens verzot op ben is het marsepein: puur suiker. Daarnaast at ik graag chocola. Toen ik met een burn-out thuis kwam te zitten werd de behoefte aan zoet steeds groter. Toch ben ik van oorsprong geen snoeper, ik koop zelden snoep, taart, koek. Ik had het simpelweg niet in huis, het kwam niet in me op om het te kopen. De chinees geneeskundig legde mij uit dat als je leverenergie uit balans is, dat je dan grote behoefte krijgt aan koffie, alcohol, sigaretten en suiker. Eigenlijk is de hele Nederlandse bevolking verslaafd aan suiker, ongemerkt wellicht, maar suiker zit echt overal in.

Waarom is zo'n dieet dan toch niet moeilijk?
Sinds december 2009 eet ik geen suiker meer. Op een gegeven moment heb je door dat wat je wel mag er meer uit ziet als voeding. De schappen met snoep, chocola en taart sla je simpelweg over. Wanneer je een tijd geen toegevoegde suikers eet, ga je beter proeven. Je gaat ontdekken dat winterwortel, pompoen, ui, bepaalde fruitsoorten, van zichzelf zoet zijn. Mocht je een keer willen zondigen en je eet een stuk taart, vind je het waarschijnlijk ronduit vies, het is alsof je drie suikerklontjes in je mond steekt. Toegegeven in thee en koffie gebruik ik nog steeds zoetjes. Ook heel ongezond natuurlijk, aspartaam is erg schadelijk, en ik heb zelfs begrepen dat het in andere Europese landen verboden is. Gelukkig komen er steeds meer alternatieven: zoetjes met probiotica, zoetjes op basis van Stevia: een natuurlijk zoetmiddel. Bovendien moet je bij het boodschappen doen etiketten lezen om te kijken waar wel of geen suiker inzit. Trek daar gerust een kwartier extra voor uit. Vrolijk word je er niet van, want zoals ik al zei: overal zit suiker in. Wel word je je bewust van hoe ontzettend veel E-nummers en andere troep er aan onze dagelijkse voeding wordt toegevoegd. Op een gegeven moment wil je het niet eens meer eten!

Goed nieuws!
Toen ik klaar was bij de natuurarts mocht ik alles weer eten, met uitzondering van suiker. Ik was allang blij: ik mocht weer koemelk, weer ui en ei, weer tomaat en kruiden. Weer spek en ham, nootjes. Heerlijk! Die suiker, ach.... Van de chinees geneeskundige waar ik loop begrijp ik dat het echt niet goed is om een dieet langer dan twee weken te volgen. Doe je dat wel, dan ontstaat er een leegte en schimmels zijn gek op leegte. Mensen met CVS/ME, Hypoglykemie of Candida volgen soms jaren lang een dieet, dit is niet nodig en zelfs ongezond! De schimmel zal niet aangewakkerd worden, maar wordt ook niet inclusief sporen vernietigd. Beter om een kuur te doen onder begeleiding die schimmels vernietigt en de goede bacterien weer opbouwt. Daarna zou je alles moeten kunnen eten, mits met mate!

Ik leer zoveel van dit traject. Hoe meer ik leer over de aanpak van Chinese geneeskunde, hoe meer ik aversie voel voor de Nederlandse geneeskunde. En... ik ben dolblij dat ik nu diagnoses krijg van aandoeningen, waar een behandeling voor bestaat. Ik voel me al een stuk beter!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten