zaterdag 17 september 2011

Chinese geneeskunde

Zoals de verpleegkundige mij adviseerde ben ik naar de Chinees geneeskundige gegaan, die zij mij aanraadde. 

Tijdens het eerste consult wordt me uitgelegd hoe de 5 elementen in elkaar steken. Bij elk element horen bepaalde organen, tijden, smaak, emoties en ook klachten, waneer dit element uit balans raakt.
Wat blijkt is dat je als kind in je eerste 7 levensjaren je energievoorraad opbouwt. In deze tijd ben ik vaak ziek geweest, bronchitus en oorontsteking (wat tevens kan wijzen op een genegeerde koemelkallergie). Dit wordt door de reguliere geneeskunde al snel behandeld met anti-biotica. Antibiotica vernietigt een aantal van je goede bacterien, de slechte bacterien krijg ruimte die ze met liefde en enthousiaste vullen door te vermeerderen. Je kunt je wel voorstellen wat de eindscore is als je verschillende anti-bioticakuren achter de rug hebt.
Anyway... zo'n disbalans op jonge leeftijd in het element water, zorgt tevens voor een disbalans in het volgende element, dat bij de lever hoort, wat bij mij bijvoorbeeld resulteerde in Pfeiffer in de puberteit. Dat gaat zo door van element op element. Moeheid, koude handen en voeten, problemen met concentratie (hoe herkenbaar allemaal) horen onder het element dat bij maag/milt hoort. Naast deze uitleg, krijg ik van alles mee om een ontlastingsonderzoek te laten doen. Blijkbaar valt uit ontlasting veel meer informatie te halen dan uit bloed. Zoals ik al eerder schreef: ik heb de afgelopen 10 jaar talloze keren bloed laten prikken en alles was altijd goed. Ben benieuwd wat de uitslag zal brengen. Daarnaast mag ik beginnen met een ontgiftingskuur om schimmels te bestrijden en goede bacterien weer op te bouwen door middel van supplementen. De eerste twee weken zijn om te reinigen, de derde en vierde week komen er andere supplementen bij om de schimmels te vernietigen, tijdens deze periode volg ik een streng dieet, daarna volgen enkele weken om de goede bacterien weer op te bouwen, tevens weer met supplementen.

De volgende dag bezoek ik een winkel om alle benodigde supplementen te bestellen. Ze zijn prijzig. De consulten bij de chinees geneeskundige worden door mijn verzekering grotendeels vergoed, deze supplementen waarschijnlijk niet. Maar.... het is voor een goed doel en ik wil erg graag opknappen.

Inmiddels zit ik in week 3 van de kuur en ben ik bezig met het strenge dieet. Vergeleken het dieet wat ik destijds bij de natuurarts moest volgen valt dit erg mee, bovendien is het maar voor twee weken. Ik heb wat moeite om de zwarte thee en koffie te laten staan, maar het went snel. In plaats van caffeinehoudende koffie drink ik nu Bambukoffie van A. Vogel en die vind ik ook echt lekker. Ik mag niets bakken of braden, maar wel wokken, wat het dieet makkelijker maakt. Vleeswaren, worst en varkensvlees zijn ook niet toegestaan en met kip en gehakt begin je ook niet veel als je het niet mag braden. Toch is het echt goed te doen: ik mag wel kipfilet op brood, daarnaast eet ik als broodbeleg tahin, zonnebloempittenpasta, avocado, aardbeien, rettich, en geitenkaas met kruiden, al dan niet met een toefje alfalfa, omdat dat zo gezond is. Sinds kort heb ik in het boek van Sonja Edelaar een recept ontdekt: basilicumquinoa. Wat quinoa met hermamare (kruidenzout), zachte geitenkaas, knoflook en verse basilicum. Heerlijk! Beetje gewokte groente erbij....

Tijdens het tweede consult ben ik net begonnen met dit dieet. De uitslag is binnen en er zijn geen schimmels en gisten aangetroffen. Daar ben ik erg blij mee, dan heb ik die zware behandeling bij de natuurarts vorig jaar niet voor niets ondergaan! Wel wordt in deze uitslag goed zichtbaar dat ik een groot tekort heb aan de goede bacterien, soms maar 10% van wat ik zou moeten hebben, dit houdt in dat mijn lichaam niet de juiste voedingsstoffen uit de voeding haalt. Gewoon doorgaan met de kuur, dit wordt als het goed is in de laatste weken rechtgetrokken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten