donderdag 9 februari 2012

Leven zonder stress -gratis zelfhulp 4

Begin 2010- Ik zat ruim een jaar thuis en was vanuit de ziektewet begonnen met een reïntegratietraject. Het bureau kon mij verschillende cursussen bieden. Te gek! Ik wil leren omgaan met stress. Ja, dat bieden we niet, je kunt bij ons leren om een sollicitatiebrief te schrijven, hoe je een CV maakt en hoe je moet solliciteren. O, maar dat kan ik wel. Ik moet eerst beter worden en wil graag leren hoe ik stress en burn-out in de toekomst kan voorkomen.

Een week later loop ik met een vriendin over de Haarlemmerdijk in Amsterdam. Het jaar daarvoor was ik amper mijn woonplaats uitgeweest en ik had Amsterdam gemist. We gingen een uurtje winkelen. We lopen te windowshoppen en prompt komen we langs een mooie spiritueel ogende etalage. Op het raam zitten enkele folderbakjes geplakt met o.a. een folder: Leven zonder Stress. Klinkt goed, alleen oogt het geheel peperduur, op de folder staan geen prijzen. De 'winkel' is niet open, maar ik stop een folder in mijn tas.

Na het weekend neem ik telefonisch contact op met Brahma Kumaris Spirituele Academie, om eens te informeren wat de kosten zijn van deze eendaagse workshop. Een vriendelijke meneer vertelt me dat de workshop geheel gratis is, inclusief lunch. Wauw! Maar het is een hele dag, trek ik dat fysiek? Ik besluit het erop te wagen en ga naar de workshop.

Graag deel ik enkele inzichten met je die ik deze dag opdeed.

Wanneer ervaar je stress?
Er komt een stroom van reacties uit het publiek als antwoord op deze vraag. Wat een herkenning over en weer. Bij tijdsdruk, te weinig ontspanning, niet kunnen kiezen, chaotisch denken, bij zorgen, bij gebrek aan overzicht, wanneer je teveel bezig bent met wat gaat komen, bij teveel taken, bij teveel prikkels.
Voor je verder leest, neem even pauze om te bedenken: wanneer krijg jij last van stress? Ik denk zelf dat iedereen stress ervaart bij te grote werkdruk, bij te weinig ontspanning, maar zijn er ook dingen waarvan je denkt: dat is bij mij persoonlijk een stressfactor? Ik schiet vooral in de stress wanneer.......

Hoe ga jij om met stress?
Wederom een scala aan persoonlijke oplossingen uit het publiek: hardlopen, emoties uiten, to-do-lijstjes maken, ruimte en/of tijd scheppen voor jezelf, praten met een vriend(in), uitwaaien aan zee en een enkeling zoekt het in een glas wijn of een kalmeringsmiddel. En jij? Wat doe jij als je stress hebt? En helpt dat je?

Definitie van stress
De volgende opdracht is om een definitie van stress te geven. Wat is stress, objectief gezien? Probeer dat eens te omschrijven. Valt niet mee hè? We mogen hier in tweetallen even over nadenken.
Nu zit ik achter de computer en kan ik even checken wat van Dale ervan denkt. Dit woordenboek omschrijft stress als:
stress de; m aanhoudende geestelijke druk; spanning
Die dag zat ik niet achter de computer en ook bij deze vraag kwamen weer heel verschillende antwoorden uit het publiek. Brahma Kumaris omschrijft stress als:
Stress is een vorm van pijn die je komt vertellen dat je iets in je leven zou moeten veranderen en Stress is een persoonlijk beleving die je confronteert met je onvermogen
Ik kan me herinneren dat ik een lichte weerstand voelde opkomen bij deze definitie. Je bent dus ook nog zelf verantwoordelijk voor het feit dat je vastloopt in stress of burn-out. Lekker dan! Aan de andere kant zie ik nu ook dat deze definitie je de kans geeft om de situatie te veranderen. Stel je baas overlaadt je met taken. Dat geeft stress! Maar jij maakt de keuze om daar aan te willen voldoen. Mijn werkconsulent suggereerde dat ik me ook kon opstellen in de zin van: Heb ik acht armen en acht benen? Zitten er 48 uur in een dag? Nee, dus ik doe wat ik kan en de rest moet wachten. Je hebt natuurlijk zelf de verantwoordelijkheid om je grenzen aan te geven, je kunt zelf beslissen een andere baan te zoeken. Ik vermoed dat de waarheid in het midden ligt.

Wanneer je last van stress hebt, kunnen je gedachten nog wel eens met je op de loop gaan! Zorg dat je deze gedachten de baas blijft en bekijk je situatie eens vanuit de helicopterview. Neem even afstand en schep ruimte voor jezelf. Koppel de emoties los en kom bij jezelf op een constructieve manier. Want vaak hebben we last van een negatief gedachtenpatroon.

Kun je bij jezelf nagaan wat jouw negatieve overtuiging over jezelf is? We hebben er allemaal wel een die met regelmaat de kop opsteekt. Bijvoorbeeld: Ik kan het niet!

Pool zo'n negatieve gedachte om in een positieve gedachte:
Bijvoorbeeld: 'Ik kan het best! In elk geval kan ik het proberen.'
Of: 'Ik blijf trouw aan mijzelf op een liefdevolle manier.'

Altijd goed: 'Ik mag er zijn!' Herhaal je nieuwe positieve gedachte meerdere malen per dag.

Er is een ketting van processen die leiden tot je gedachten en die voortkomen uit je gedachten:
Identiteit - waarden - waarneming- herinneringen - gedachten - houding - acties - persoonlijkheid - bestemming.

Je huidige identiteit bestaat uit hoe je jezelf ziet, hoe anderen jou zien, hoe je zou willen dat anderen jou zien en hoe je werkelijk bent.

Je waarden omvatten je beroep, religie, geslacht en nationaliteit. Uit je waarden haal je je positie, je power, je poen, persoonlijkheid en/of prestige.

Je identiteit en waarden bepalen hoe je waarneemt en hoe je je gebeurtenissen herinnert en dit bepaalt uiteindelijk je gedachten. Vanuit je gedachten ontstaan jouw houding, acties, persoonlijkheid en bestemming. Wil je iets veranderen in deze keten van processen, dan zijn de gedachten je ingang.

De ander ziet jou vanuit zijn of haar eigen identiteit, waarneming en herinneringen. Je kunt dus nooit iets voor een ander invullen, omdat je nooit helemaal op de hoogte kunt zijn van iemands identiteit, waarneming, herinneringen etc...

Besef je goed wie je bent
Stel je voor dat ik jou nu vraag jezelf aan mij voor te stellen, wat zou je me dan over jezelf vertellen? Waarschijnlijk of je een man of een vrouw bent, je leeftijd en wat je in het dagelijks leven doet en hoeveel kinderen je hebt. Misschien zou je nog toevoegen wat je hobbies zijn. Maar zegt dat allemaal wel echt iets over wie jij bent?

Wat zijn jouw eigenschappen, wat straal je uit? In je lichaamstaal en in je acties? En wat daarvan is authentiek van jou en wat is imprinting? Durf je van jezelf te zeggen dat je een lief en aardig mens bent?

Brahma Kumaris geeft aan dat als je vanuit deze authenticiteit, vanuit jouw eigen kracht een ander benadert, met respect, vriendelijkheid en interesse uiteindelijk iedereen voor de bijl gaat. Het kan even duren, dus wees wel geduldig.

Dus focus je op jouw eigen specifieke kwaliteiten. Wat zijn deze voor jou? Deze eigenschappen zijn zaden voor jou eigen creatieproces. Wees puur. In meditatie kun je rust vinden bij jezelf. Wat zijn jouw kwaliteiten: creëer je eigen mooie gedachten.

Wat is je eerste gedachte als je 's ochtends wakker wordt?
In tijden van stress is mijn eerste gedachte vaak: 'pffff.... daar gaan we weer!'
Probeer een soortgelijke gedachte eens te vervangen door 'Ik maak er vandaag een mooie dag van!' Geeft dat niet meteen een heel ander gevoel? Werk aan het herstel van de relatie met jezelf, besteed aandacht aan het mooie in jezelf. Juist als het goed gaat met jezelf, zo kun je een reserve aanleggen. Alles wat je aandacht geeft groeit.

Stress en relaties
Bedenk eens wat voor jou dingen zijn die belangrijk zijn in een relatie?
Neem hier even de tijd voor, voordat je verder leest en probeer zo'n 5 dingen op te sommen.

Ook hier kwamen weer verschillende suggesties uit het publiek, bijvoorbeeld:
Vertrouwen, respect, tijd voor elkaar, acceptatie van hoe iemand is, etc.
En vervolgens kwam de vraag: geef je al deze dingen ook aan jezelf? Heb je zelf-vertrouwen, zelf-respect, maak je tijd voor jezelf, accepteer je jezelf zoals je bent?
Autsj.... dat is toch altijd vreemd nietwaar, dat we voor een ander beter zijn dan voor onszelf??

Het belang van vergeten en vergeven
Wanneer iemand je iets aandoet of misdaan heeft en je een ander niet kunt vergeven, blijf je met dit gevoel geconfronteerd worden, elke keer als je deze persoon tegenkomt. Op dat moment veroordeel je iemand, dus ben je eigenlijk zelf ook niet al te best bezig. Daarnaast doe je het ook jezelf aan als je door blijft lopen met wrok: dit kan een blokkade gaan vormen. Natuurlijk hoef je niet over je heen te laten lopen. Kom op voor jezelf en geef je grenzen aan, maar wees je bewust vanuit welke emotie je dit doet.

In contact met anderen: benut je eigen kwaliteiten en zoek naar de kwaliteiten bij 'de vijand'.

Stressmanagementvaardigheden volgens Brahma Kumaris
  • Vergeven
  • Geen verdriet geven, maar ook niet op je nemen
  • Acceptatie
  • Bouw aan vertrouwen
  • Conflicten oplossen (heb oog voor het belang van een ander, maar ook voor je eigenbelang)
  • Vermijd vooroordelen
  • Liefde
  • Luisteren
Tot slot: Hoe kijk je, hoe denk je?
Sta er eens bij stil hoe jij zelf graag door een ander benaderd wil worden.
Geef jezelf af en toe eens een opdrachtje als je een nieuwe dag start.
Bijv.: vandaag ga ik er op letten dat ik een ander niet in de reden val tijdens een gesprek.
Of vandaag ga ik er op letten dat ik niet langer aan het woord ben dan de ander, dat ik net zoveel naar de ander luister als dat ik zelf aan het woord ben.

Tot zover mijn verslag van deze workshop. Het was een prettige dag en na afloop had ik nog voldoende energie om met mijn workshop-buurvrouw een terrasje te pakken en na te praten. Het was veel stof en ik wist nog niet of ik er in de praktijk nu mee uit de voeten zou kunnen. De week daarna heb ik mijn aantekeningen uitgewerkt en zo nu en dan heb ik ze er nog eens bijgepakt. Verlichting bereik je niet door een eendaagse workshop, maar de gedachte van eigen verantwoordelijkheid nemen voor wat je kunt veranderen, accepteren wat je niet kunt veranderen, in je kracht gaan staan en positief 'omdenken' zijn aspecten gebleken waarmee ik steeds beter uit de voeten kan.

Ik vind het fantastisch dat Brahma Kumaris dit soort workshops gratis of tegen vrijwillige bijdrage aanbiedt. Wanneer ik op de site kijk wordt de workshop 'Leven zonder stress' nog steeds gegeven, maar is de inhoud wat verandert.

LET OP: In de reactie onder dit artikel kunt u lezen dat niet iedereen even enthousiast is over Brahma Kumaris en de reputatie van BK discutabel is. Ik ben hier persoonlijk zelf 1 keer geweest en ik had geenzins het idee bij een sekte beland te zijn. Het is voor mij niet te achterhalen over de informatie uit de reactie al dan niet gegrond is: op internet staan tegenstrijdige berichten. De informatie van de bijeenkomst die ik heb bijgewoond wil ik graag met u delen en uiteraard kan ik dat niet doen, zonder de bron te vermelden. Mocht u overwegen om zelf naar Brahma Kumaris te gaan: een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Meer informatie over:
Brahma Kumaris: http://www.bksa.org/
de cursus Leven zonder Stress: http://www.bksa.org/CURSUS/nostress.htm

2 opmerkingen:

  1. de Brahma Kumaris, is een Indiase spiritualistische sekte, die zichzelf beschrijven als een universiteit, de zogenaamde "Brahma Kumaris Spiritual University" (BKWSU). Let op: de BKWSU is officieel niet erkend als een universiteit, noch gekwalificeerd in elk land om zichzelf zo te noemen.
    De Brahma Kumaris is een strikt "Einde tijds" religie gebaseerd op mediamieke boodschappen van een "geest entiteit".
    Zij onderwijzen niet de originele Raja Yoga zoals zij wél beweren.Zij staan bekend om de geheimhouding van hun ware overtuiging en om de historische herziening te verbergen voor nieuwkomers om die geleidelijk de sekte in te trekken.
    7 miljard plus mensen moeten volgens bk sterven tijdens een op handen zijnde en wenselijke 'Einde der tijde”' "Destruction"en die ook zullen inspireren, een hoge status in die hemel kan worden bereikt door het doneren van geld, goederen, gratis arbeid en onvoorwaardelijke mentale onderwerping aan het leiderschap, die de wereld zal gaan regeren als keizers en keizerinnen.
    "The Knowledge" wordt grotendeels verborgen gehouden buitenstaanders.
    De Brahma Kumaris werd uitgeroepen tot 'vijand van de staat "door de regering van Griekenland in 1993, geclassificeerd als gevaarlijke sekte door de regering van Frankrijk in 1996, en opgenomen in de rapportage van het Oostenrijkse Federale Ministerie van Sociale Zekerheid en generaties. (Bundesministerium für soziale Sicherheit und Generationen) en als een "totalitaire Cult" in Rusland.
    Ze hebben, gedurende tientallen jaren miljoenen geïnvesteerd in een “Public relations front” die de waarheid van hun religieus-politieke sekte verbergt. Niet alleen buitenstaanders, zoals politici, de Verenigde Naties en de VIP's worden misleid door de leiders, maar ook nieuwkomers in de religie die voor de gratis arbeid zorgen voor verdere expansie. Een hoeveelheid van cursussen zoals "positief denken" en "zelf management leiderschap" etc worden gebruikt om buitenstaanders binnen de sekte te trekken. Er zijn er maar weinig die weten wat de werkelijke politiek-religieuze agenda is.
    In India en het buitenland, heeft de Brahma Kumaris seksueel misbruik van kinderen op het hoofdkantoor, meerdere zelfmoorden van volgelingen, financiële corruptie en, overtredingen aangaande immigratie de vervolging van kleine afsplitsingen van de groep willen verdoezelen en ontkennen. Sinds hun begin tijd in de jaren 1930, zijn ze beschuldigd van het verbreken van gezinnen en ze blijven praktijken zoals hypnose en massa huwelijken van maagden met hun god geest, met de eis dat hun ouders een bruidsschat meegeven.
    Van 1932 tot na 1950, werd door de aanhangers van de religie hun miljonair financier Lekhraj Kripalani als God vereerd. Terwijl een groot aantal mislukte voorspellingen van het einde van de wereld terug te gaan tot aan de Tweede Wereldoorlog, 1950, 1976, halverwege de jaren 1980, blijft de religie nog steeds grote rijkdom te vergaren. Deze mislukkingen zijn verborgen voor nieuwkomers en opnieuw herschreven, terwijl de organisatie in toenemende mate financiering zoekt en zelfs de overheid benadert voor sponsoring van hun activiteiten. Brahma Kumaris heeft decennia lang hun “adviserende” status bij de Verenigde Naties sterk overdreven om zelf geloofwaardigheid te creëren, maar ik weet zeker dat de VN niets weet van de werkelijke doelstellingen van de Brahma Kumaris.

    De Brahma Kumaris zijn op grote schaal onderzocht door de academische wereld en de meeste van bovenstaande claims kunnen eenvoudig worden bevestigd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Anoniem,

      Dank je wel dat je de moeite hebt genomen deze informatie te delen. Tot op heden heb ik nooit iets negatiefs gehoord over BK. Ik ben er zelf eenmalig geweest en mijn doel met dit blog is om dat wat ik daar heb geleerd te delen zodat anderen hier voordeel mee kunnen doen. Ik vind het niet correct om deze info te delen zonder de bron te vermelden. Op internet zie ik dat er inderdaad tegenstrijdige berichten zijn over BK. Mocht bovenstaande gedachtengoed inderdaad het gedachtegoed van BK zijn, dan distantieer ik mij hiervan. Echter tijdens de workshop heb ik niets merkwaardigs of opdringerigs geconstateerd. Maar... een gewaarschuwd mens telt voor 2!

      Verwijderen