zondag 21 december 2014

Decemberfeesten en de GuptaAmygdalaRetraining

December feestmaand: I guess you either love it or hate it.

Hoe leuk december met alle gezelligheid en feestelijkheid ook is, het levert vaak ook stress op. Het komt nogal wat bij kijken die twee kerstdagen: kerstkaarten (kopen/maken, schrijven, versturen), kerstboom (met kluit, zonder kluit of kunst? En welke kleur dit jaar?), kerstdiner (iedereen neemt iets mee: gerecht verzinnen, recept zoeken, boodschappen doen, heel lang in de rij staan, voorbereiden, bedenken hoe je het gaat vervoeren als je er het halve land mee doormoet), kerstcadeaus (terwijl je helemaal de stad niet in wilt, met die hectiek), wellicht een nieuwe outfit, nog even naar de kapper. Budgettaire zorgen. O ja, en overwegen of het dit jaar verstandig is om over te stappen naar een nieuwe zorgverzekeraar.

Als je CVS hebt, dan ga je met al deze dingen nog weer iets anders om. Zo heb ik de afgelopen jaren geleerd dat je door CVS een bepaalde mate van hooggevoeligheid en perfectionisme ontwikkelt. Dus ga je liever niet een drukke stad in voor inkopen, maak je je bij voorbaat al zorgen over dingen die mis kunnen gaan, is reizen naar familie (al dan niet met openbaar vervoer) belastend voor je en buiten de deur eten kan ingewikkeld zijn omdat je bepaalde voedingsmiddelen moet vermijden voor je gezondheid en wie weet kom je met de feestdagen met mensen en/of situaties in aanraking die je weten te triggeren.

Vorig jaar kerst zat ik net over de helft van mijn 6 maanden Guptaprogramme. Ik weet nog dat ik het best lastig vond om me aan de 'regels' te houden. Kerst zonder koffie, suiker (dus geen chocola!), alcohol, zuivel, rood vlees en gefrituurd eten...... Dat wordt best ingewikkeld.
Wat ik ook lastig vond in de winter: die grote hoeveelheden water die je dagelijks moest drinken. In de zomer gaat het nog wel, lijkt me, maar in de winter....

Hoe streng ben je voor jezelf?
Het is prachtig als je je voorgenomen hebt om je een half jaar volledig in te zetten en je aan alle regels te houden. Als je een ijzeren discipline hebt en die knop om kunt zetten en er weinig moeite mee hebt om het wijntje en de chocolade aan je neus voorbij te laten gaan: mijn respect en complimenten, ga zo door!
Het kan verleidelijk zijn om het hele Guptaprogramma tijdens kerst even aan de wilgen te hangen en de terugslag die je na de feestdagen krijgt voor lief te nemen. Dat kan, maar dat zou ik niet aanraden.
Zelf heb ik gekozen voor de middenweg. Maak keuzes, wat kun of wil je echt niet missen en hoe ga je daar mee om.

Lekkere dranken
  • Komen de glazen water je neus uit nu het echt koud wordt buiten? Drink warm water. Maak 's ochtends een thermoskan met water en drink die gedurende de dag leeg. Wil je tijdens de kerstdagen wel voldoende water drinken, maar is water wel heel erg armoedig, koop een goede kruidenthee. Niet helemaal zo effectief als zuiver water, maar een stuk beter dan geen water.
  • Zelf ben ik niet zo'n enorme alcoholliefhebber, dus ik kan prima zonder, maar wil je nu toch mee kunnen toasten: zoek een lekkere alcoholvrije wijn uit of een superdeluxe sapje.
  • Favoriet voor kerst bij mij is zelfgemaakte alcoholvrije glühwein (recept onder aan dit artikel)
  • Ik had zelf grote moeite om de koffie te laten staan. Ik ben geminderd van 6 koppen per dag naar 2 koppen koffie met cafeïne, de andere koppen verving ik door cafeïnevrije Bamboo koffie (Natuurwinkel)
Lekker eten
  • Met kerst wilde ik wel graag iets lekkers bij de thee. Ook hier heb ik gekozen voor kwaliteit boven kwantiteit. Van het merk De Rit hebben ze heerlijke biologische fairtrade bonbons met de naam: Story Telling Pralines. (verkrijgbaar bij de Natuurwinkel -ook een leuk cadeautje)
  • Als het even kan, vervang dan melk en kaas van de koe voor producten van schapen- en geitenmelk, die zijn lichter verteerbaar. Koemelk geeft verslijming, wat weer zorgt voor vermoeidheid.
  • Voor oud & nieuw. Bij de natuurwinkel kun je heerlijke suiker en gistvrije oliebollen kopen, met sinaasappel. Die zijn heerlijk.
Triggers
  • Deze maand is bij uitstek geschikt om triggers te verzamelen om de accelerator op los te laten. Loop je je alweer op te winden over dat familielid dat je gaat zien die altijd van die lompe opmerkingen maakt, maak je je vreselijk zorgen over je recept wel goed uitpakt? Ga er voor zitten en doe de accelerator op deze patronen. Als ze diep zitten zul je sommige patronen moeten herhalen, maar dan zit je wel Zen aan het kerstdiner.
Meditaties
  • Ik adviseer je om in elk geval 's ochtends een meditatie te doen, als het even kan het einde van de middag of voor het slapen gaan nog een keer. Dit om rustig de dag in te gaan (vlak na het opstaan is de amygdala erg actief, vooral als je een drukke dag tegemoet gaat). De middagmeditatie kun je zien als een time-out gedurende dag en de meditatie voor het slapen gaan om je zenuwstelsel te kalmeren zodat je dieper en lekkerder slaapt.
Reizen met het OV
  • Het is druk in het openbaar vervoer rond de feestdagen, maar over het algemeen hangt er wel een prettige vibe. Voel je je snel overprikkeld: neem altijd een mp3 mee, met oordopjes in, kun je je wat beter afsluiten. Overigens heb ik ook de meditaties van Gupta op mijn MP3 staan. Die kun je afluisteren in de trein als je dat prettig vindt, maar ik vind het sowieso prettig ze mee te hebben. Los van de onmisbare MP3 is het ook fijn een lekker boek of tijdschrift bij je te hebben.
  • Bereid je goed voor, dat je weet naar welk perron je moet, hoe lang je hebt om over te stappen, de route hoe je moet lopen naar het adres. Stress en haast zijn niet bevorderlijk voor de amygdala.
  • O ja, en wel handig om de batterij van je mobiele telefoon/fototoestel/mp3 van te voren op te laden.
Bezoek
  • Ik heb familieleden die niet begrijpen dat ik 3 uur op een dag reis, voor een bezoek voor anderhalf uur, maar voor mij werkt het. Ik heb dan meer energie om weer naar huis te reizen, kom niet helemaal uitgeput thuis en hoef veel minder lang te herstellen. Ook hier gaat het om de kwaliteit en niet om de kwantiteit. Als je wat langer moet reizen om weer thuis te komen, wacht dan niet met vertrekken tot je moe bent.
  • Weet je van jezelf dat je na een dag vol indrukken nog tijd nodig hebt om bij thuiskomst weer te 'landen', calculeer dan van tevoren in hoe laat je ongeveer thuis wilt zijn en hoe laat je dan wilt vertrekken.
Stress roept stress op

Je zou bijna vergeten dat de tv-commercials en de tijdschriften niet echt zijn. In deze werelden heb je geen vermoeidheid, geen griep, geen stress, geen afwas, geen jengelende kinderen of lekkage in huis in de week voor kerst. Daarnaast hebben ze wel een flink budget en een geweldig stylingteam. Dus doe jezelf een plezier en laat deze illusie los. Als je stijf staat van de stress vraag jezelf dan af wat je allemaal van jezelf verwacht en of het echt belangrijk is. Durf om jezelf te lachen als je je realiseert dat je je gedraagt alsof de wereld vergaat wanneer je verstuurde kerstkaarten ná kerst arriveren. Veel dingen zijn niet zo belangrijk als ze lijken wanneer je even afstand neemt.
Remember: Happy-go-Lucky! Geniet van de mooie momenten.


Ik wens jullie allemaal een gezellige kerst
en een gezond en energiek 2015


Recept alcoholvrije Glühwein

Ingrediënten:
1 liter rode druivensap
circa 400 ml water
sap van een halve citroen
6 kruidnagels
1 laurierblad
een paar stukjes foelie
een beetje nootmuskaat
stukje pijpkaneel

Bereiding:
Voeg alle ingrediënten bij elkaar in een pan, verwarm de drank zo'n half uur op laag vuur. Verwijder daarna met een zeefje de kruiden, zodat de glühwein niet te sterk van smaak wordt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten