maandag 15 september 2014

Gupta Amygdala Retraining -tips & tricks - hoe houd je het leuk? Deel 2

Ik kreeg de terechte opmerking van een lezer, dat dit artikel erg lang was, met erg veel informatie, wat voor lezers overwhelming kan zijn. Goed punt, ik ga er rekening mee houden. Nogmaals dit blog, maar in twee delen gepubliceerd.
 
Hieronder het vervolg.....

De kracht van beelden
Toen ik begon met het Guptaprogramma heb ik een collage gemaakt, een soort van visionboard. Dit kan je helpen om een doel te bereiken., te visualiseren waar je naar toe wilt of hoe je in het leven wilt staan. Je kan er voor kiezen om een collage te maken van je leven hoe je graag wilt dat het eruit ziet als je beter bent, maar je kan ook een collage maken van het herstelproces. Een soort illustratie bij het Gupta-programma. Ik vond het leuk om te maken en heb m aan de binnenkant van mijn slaapkamerdeur geplakt onder mijn einddatum. Pak een flinke stapel Happinezzen, Flow's of andere tijdschriften die jou aanspreken en scheur alles eruit wat je aanspreekt. Dit kunnen beelden zijn maar ook kreten of woorden. Denk aan natuur, gezondheid, meditatie, ontspanning, welzijn, vrolijkheid, zen en mijn favoriet: Happy go Lucky, het woord zelf maakt me al blij, het voelt als het tegenovergestelde van stress, het klinkt luchtig, springerig, nonchalant en blij. Koop een groot wit of gekleurd vel, maak een mooie compositie en plakken maar. (het helpt om even een foto te maken van je compositie voor het geval je halverwege het plakproces even niet meer weet hoe je het gelegd en bedacht had.) Ook kun je een digitale collage maken, dan kun je die op je bureaublad van je computer plaatsen.

De kracht van lijstjes
Het is veel informatie die Gupta-methode. De reader is handig, maar soms voor mij wat onoverzichtelijk. Maak eens een lijstje van de tips die je zelf belangrijk vindt. Je kunt ze opstellen in Word, kies een mooi lettertype en print het uit of maak een kaartje op een correspondentiekaart. Maak het aantrekkelijk met plaatjes of tekeningetjes, zodat het je aandacht blijft trekken. Dit heb ik zelf gedaan met de voedingsadviezen (die hangen in de keuken) en van de hoofdpunten aan het eind van sessie 1 en 11. Hang deze boven je bed bij de schema's die je in moet vullen gedurende de retraining of op een plek waar je vaak langskomt (naast een spiegel o.i.d.)


De kracht van citaten
Als je op Facebook zit, ken je ze vast wel, van die citaten en wijsheden die af en toe voorbijkomen. Ik ben er dol op! Vaak met een mooie illustratie op de achtergrond (en zo niet vul dan het citaat in bij Google afbeeldingen en je kunt kiezen uit verschillende lay-outs). Sommige sluiten bijzonder goed aan bij het gedachtegoed van Ashok Gupta. Je kunt ze opslaan in een apart mapje in afbeeldingen, maar je kunt ze ook uitprinten en bij je aantekeningen plakken of in je huis ophangen. Gewoon als kleine reminders voor jezelf.







Zoals Gupta al aangeeft gaat een herstel, helaas, niet in een stijgende lijn. Af en toe zul je een dip hebben. Zelfs nu ik klaar ben met het programma en ik kom in een stressvolle situatie heb ik een terugval. Dan ga ik weer aan de slag met de accelerator en de meditaties. Die ervaar ik als zeer effectief.



Wat kun je doen bij een dip:

  • Blijf mediteren!
  • Doe regelmatig de oefening 'visualising getting better'
  • Kijk sessie 9 nog een keer
  • Als het je overspoelt, neem dan even een stapje terug. Blijf echter wel mediteren, bij voorkeur 2x per dag en wanneer je jezelf betrapt op een negatieve gedachten, zeg dan wel 'Stop stop stop', met handbewegingen en ga iets anders doen.
  • Wees niet zo streng voor jezelf. Een half jaar is lang, beloon jezelf voor de tijd dat je wel heel goed bezig bent geweest en neem je voor het na een paar dagen weer op te pakken.
  • Als je helemaal geen verbetering hebt gevoeld, doe dan eerst sessie 10.
  • Als je wel verbetering hebt gevoeld, houd die momenten dan vast, schrijf ze op en houd jezelf voor dat deze momenten vaker voor gaan komen in de toekomst als je rustig en gestaag doorgaat met de retraining.
  • Vier je overwinningen. Heb je al een kwart van de dvd's gekeken: goed bezig! Heb je het programma al twee maanden volgehouden: fantastisch! Op een gegeven moment kom je in een ritme en gaat de tijd opeens heel snel.
  • Wat ik zelf lastig vond is dat ik na 5 maanden nog niet alle dvd's had bekeken. Er is ook zoveel uren materiaal aan toegevoegd (sessie 6a en 6b) en dan moet je de hele serie ook nog meerdere keren bekijken. Dit riep stress op: was ik al genoeg hersteld om bijna klaar te zijn met de training? Het hielp om me te realiseren dat ik er ook prima 8 maanden over mocht doen.
Ik ben heel benieuwd hoe jullie de Gupta Amygdala Retraining ervaren. Waar lopen jullie vast en hoe lossen jullie dat op? Als je wilt, laat een berichtje achter. :)


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen