maandag 15 september 2014

Gupta Amygdala Retraining -tips & tricks - hoe houd je het leuk? Deel 1


Dit blog is bedoeld ter inspiratie. Ik krijg af en toe mails van lezers waaruit blijkt dat het toch best pittig is om het programma vol te houden. Elk mens is verschillend en elk mens heeft andere hobbies en voorkeuren. Toch wil ik een en ander vertellen over hoe ik zelf dit half jaar heb beleefd. Zitten er dingen tussen die je kunt gebruiken, neem ze mee. Is mijn manier niet de jouwe, zoek een manier die voor jou wèl werkt.

Een half jaar is lang. Je begint vol goede moed, maar hoe hou je het vol? Hoe blijf je gemotiveerd? Hoe laat je je niet overspoelen door de hoeveelheid informatie uit de dvd's? Hoe ga je ermee om als je een slechte dag of zelfs een slechte week hebt. Wat ik vooral wil zeggen is dat alles oké is, zolang je niet stopt. Wanneer je stopt, ontzeg je jezelf een kans op verbetering van je gezondheid. Van uitstel komt afstel en mocht je het wel op een ander moment opnieuw willen oppakken, dan moet je weer opnieuw erin komen. Zonde. Bovendien, zijn de argumenten die ons verleiden om te stoppen, juist uitstekend materiaal om met Gupta aan te pakken.

Juist als je je overwhelmed voelt, last van stress hebt, plotseling met familieomstandigheden zit, juist dan is meneer Gupta je grootste vriend: de methode bevat alle tools om met dit soort situaties om te gaan. Ook ik liep tegen gebeurtenissen aan waar ik echt tegenop keek en waarvan ik dacht: nu ben ik met Gupta bezig, ik zoek even geen stress op, dat komt na mijn einddatum wel weer. Maar juist deze situatie bood uitstekende patronen om te breken met de accelerator. Ik ontdekte hoe ontzettend goed deze techniek voor mij werkt en ik kon stressvrij de dingen doen waar ik zo tegenop had gekeken. Dit zorgt voor vertrouwen in de methode en in jezelf.

Dagboek
Ten eerste wil ik iedereen die bezig is met Gupta aanraden een dagboekje bij te houden. Dit doe ik zelf al jaren. Schrijf gewoon op wat je die dag gedaan hebt. Hoe heb je geslapen, hoe laat stond je op, wat heb je die dag gedaan en hoe laat lag je 's avonds weer in bed? Kijk in het weekend eens terug op je week, wat waren de hoogtepunten? Ben je een middagje weg geweest, heb je schoongemaakt in huis, heb je veel middagdutjes gedaan? Schrijf ook eens op als je feedback krijgt van je omgeving. Wat merkt jouw omgeving op aan jou, vinden ze je veranderen? Dit lijkt weinig zinvol als je bezig bent met Gupta, maar achteraf is het een heel waardevol document. Het herstel gaat namelijk zo langzaam, dat je het zelf bijna niet in de gaten hebt, het is fijn om zwart op wit te zien dat je -weliswaar met ups en downs- vooruit bent gegaan.

Geef jezelf de ruimte
Persoonlijk vind ik discipline een lastig dingetje. Hoe meer ik mezelf opleg, hoe meer ik ga lopen saboteren. Heel vervelend. Hoe meer ik van mezelf moet, hoe minder ik doe. Als ik geen plannen maak over wat ik op een dag moet doen, krijg ik veel meer voor elkaar. Onlangs heb ik voor mezelf een lijstje gemaakt van dingen die ik graag zou willen veranderen, dit kunnen dingen zijn als een tijd om op te staan of te gaan slapen, een tijdstip waarop je klaar wilt zijn met je ochtendritueel inclusief meditatie, welke klussen je niet langer eindeloos wilt uitstellen. Door dit op te schrijven worden het concrete punten, in plaats van vage items in je achterhoofd. Ik zet mezelf niet onder druk, het lijstje slingert ergens rond, maar als ik opeens bedenk dat ik spontaan iets van de lijst heb gedaan, dat doel heb gehaald op die dag, dan geef ik mezelf een compliment. Dus de verwachtingen laag, en de focus op de positieve kanten, dat wat je wèl goed hebt gedaan die dag. Een wereld van verschil.

Dvd's
Ik merkte dat het ik het lastig vond om de dvd's te kijken.
Focus en concentratie zijn best lastig als je amygdala op hol is. Zit je net 10 minuten te kijken en constateer je dat je met je gedachten al weer mijlenver weg bent. En maar weer terugspoelen. Ik werd er gek van en mijn dvd-speler ook, die weigerde dienst naar verloop van tijd. Mijn oplossing was om maar te doen of ik aan het studeren was. Ik ging aan tafel zitten, dvd in de laptop en aantekeningen maken. Ik merkte dat ik doordat ik actief bezig was met de stof, -niet alleen luisteren, maar ook aantekeningen maken en nog een keer in het net opschrijven in een heel mooi schrijfboekje dat ik voor de gelegenheid had aangeschaft- zorgde dat ik de informatie intensiever tot me nam en deze veel dieper doorwerkte. Het schrijfboekje is een mooi persoonlijk document voor deze periode waarin je nog eens kan aanstrepen wat voor jou de belangrijkste aandachtspunten zijn. Het kan helpen een vaste dag in te plannen voor de dvd's, bij mij werd dat de zondag.

Meditaties
Zoals het kijken van de dvd's op de laptop me letterlijk dichter bij de methode bracht, dan de tv -bij de laptop is het beeldscherm veel dichterbij je gezicht-, zo luister ik de meditaties graag met koptelefoon op of oortjes in. Ik heb alle cd's op mijn mp3 speler staan, zodat ik ze in alle ruimtes van mijn huis kan luisteren, maar ook in de tuin of in de trein. Mediteren kun je leren heb ik ontdekt. De eerste weken keek ik standaard na 8 minuten al op mijn mp3 hoelang ik nog 'moest'. Oefening baart kunst en naar verloop van tijd  merk je ook dat je meer rust in je hoofd en lijf krijgt om de meditatie uit te zitten. Ik merkte ook dat ik de ochtendmeditatie een stuk vervelender vond dan de meditatie aan het eind van de middag. Mocht je een slechte dag hebben dan heb je de meditatie vaak juist nodig. Wel maakte ik het mezelf dan aangenaam door, tegen alle adviezen in, liggend op de bank te mediteren. De meditatie is dan inderdaad van mindere kwaliteit, maar beter dan helemaal geen meditatie en elke keer als ik eenmaal bezig ben met de meditatie, kan ik er ook echt wel van genieten en ben ik blij dat ik het gedaan heb. Ben je de standaard meditaties een beetje beu, zoek dan een andere meditatie op, bijvoorbeeld op YouTube. Je kunt deze luisteren met oordopjes in je laptop/computer, maar er zijn ook gratis programma's waarmee je youtube-filmpjes om kunt zetten in een mp3, die je vervolgens weer op je MP3 kunt zetten. (bijv. http://www.clipconverter.cc/)

Meer tips in Deel 2

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen